A playground 'made' on the purpose for MiNdSlAvEr to see things in all perspective, encouraging MiNdSlAvEr to step 4ward in expressing anything to people. A playground where nobody is allowed to play around with him. Everyone MUST be serious here...except him, of course...

MiNdSlAvEr'S PlAyGr0uNd

Masalah Pertambahan Bayaran dalam Bayaran Beransur2 berbanding Bayaran Tunai...

Sunday, January 10, 2010 by MiNdSlAvEr

Assalamualaikum...

Ada pengisian fiqh menarik kali ni. Sering kita pening2 dalam menentukan perihal
riba' yang jelas berleluasa dalam urusan perniagaan di seantero dunia sekarang ni. Aku pon pening gak. Ya la kan, kalau pinjam duit ngn bank utk beli keta @ moto, sah2 ada riba a.k.a interest (saja bank tukaq2 istilah... sama la 2). Tapi cmana lak ngn urusan byrn ansuran dgn penjual sndri yg selalunya akan lebih tinggi berbanding bayaran tunai?

Dalam asyik surfing 2, terjumpa la dgn blog saudara
Faridul di http://faridul.blogspot.com/ Ini jawapannya. Faham2kan dan selamat beramal!!

Soalan:

Apakah fatwa berkenaan menaikkan jumlah jualan kredit atas jumlah jualan tunai? Adakah ia jatuh di bawah konteks Riba atau tidak?

Jawapan:
Dr. Monzer Kahf, Ulama Ekonomi Islam & Pakar Kewangan, menyatakan yg berikut:
"Dlm kontrak jualan, pihak-pihak terlibat adalah benar-benar bebas utk menentukan harga selagi ianya benar-benar dipesetujui bersama tanpa keraguan, syak, penipuan, pembohongan dan lain-lain perbuatan menipu dari mana-mana pihak.

Bahkan, Shari'ah mengharamkan sebarang pertambahan dlm pinjaman (Ini ialah Riba), sebarang pertambahan dlm harga bukan pertambahan dalam pinjaman. Maka, Shari'ah tidak menghapuskan perhitungan nilai masa wang, bermaksud anda menilai wang anda di tangan lebih dari wang yg dijanjikan pada masa depan.

Ini dengan jelas sama dengan menetapkan harga lebih tinggi dlm jualan dgn bayaran tertunda atau urusan berasaskan Riba. Apa yg dilarang apabila nilai masa wang dijadikan asas urusan pinjaman.

Dlm memberi pinjaman, anda beri wang (atau dengan sebarang kuantiti komoditi lain yg boleh ditukar dgn jelas seperti satu tan gandum dgn kualiti tertentu dengan satu tan gandum yg sama kualiti) dan dapat wang balik, yg pasti terdapat pengorbanan, tetapi ia pengorbanan yg tidak boleh diukur dengan manfaat yg diperolehi peminjam. Kedua-dua pengorbanan dan manfaat itu tidak boleh diketahui dgn jelas dan kedua-duanya adalah spekulatif. Shari'ah tidak menerima utk meletakkan tanda harga atas sesuatu yg spekulatif dan tidak diketahui. Ini adalah kerana pengorbanan yg diiktiraf itu terpulang kpd Allah utk membalas, seperti yg riwayatkan dlm Hadith sahih.

Maka, adalah dibenarkan utk membuat kontrak jualan kredit pada satu harga lebih tinggi dari harga yg telah di terima utk jualan tunai. Anda tidak boleh membuat jualan pada satu harga tunai dan kemudian menambah harga kemudiannya berdasarkan jumlah hutang yg terhasil dari jualan, kerana ini adalah satu penambahan dlm hutang, bukan harga barang itu.

Dengan kaedah yg sama, satu kontrak jualan mesti jelas. Tidak boleh harga sama ada 100 jika anda beli dlm 3 hari dan 110 jika dia bayar dlm 60 hari. Ini yg dinamakan "dua jualan dalam satu " yg jelas dilarang oleh Nabi (SAW)."

Terjemahan dari:Increasing Sale Price in a Deferred Sale versus Cash Sale http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?pagename=IslamOnline-English-Ask_Scholar/FatwaE/FatwaE&cid=1119503544014


Faham jugak akhirnya... syukran kepada saudara
Faridul... :)

Filed under having